zondag 25 januari 2009

Technopark, Trivandrum

In weinig landen is het verkeer zo dodelijk als in India, en van alle staten telt Kerala (31 miljoen inwoners, hoofdstad Trivandrum) ook nog eens relatief de meeste verkeersongevallen - dagelijks 100, waarbij gemiddeld 10 doden en 150 gewonden vallen.
De hobbelige snelweg naar Technopark, Trivandrum. De taxichauffeur baant zich onder voortdurend claxonneren een weg tussen de verkeersstromen. Alleen voor nog prestigieuzere auto's, bussen en vrachtwagens stelt hij de volgende halsbrekende inhaalactie even uit; al het andere verkeer - motors, scooters, auto's, riksja's, fietsen en olifanten - moet maken dat het uitwijkt. Or else.
Het Technopark is al in de jaren negentig gepland - ver voordat Bangalore zich ging afficheren als het Silicon Valley van India - maar zaken gaan in het communistische Kerala met al zijn inspraakprocedures nu eenmaal trager dan elders (A4, Zoeterwoude, anyone?). Het bestaat uit een paar moderne gebouwen en in het grootste is ARS Software gevestigd, een Nederlands bedrijf dat vanuit hier software ontwikkelt.
Bevreemdend, om vanuit het geploeter en de smerigheid buiten een kantoorruimte te betreden waar aan een wand, op platte televisieschermen, een kaart van Noord-Brabant te zien is, en camerabeelden van snelwegen in Zweden. Tegen een muur staat een groot, deels opengeschroefd bord met de tekst: Buslijn ... Naar... Vertrekt ... enz.
De Indiërs in dienst van ARS Software ontwikkelen hier systemen voor het Openbaar Vervoer in Limburg en Noord-Nederland, beheren camera's en lussen in Nederlandse en Scandinavische snelwegen, en verzamelen gegevens waarmee overheden stoplichten nog efficiënter kunnen instellen, verkeersstromen weer een tikje ordentelijker laten verlopen, en de veiligheid van Europese wegen dat ene graadje extra opschroeven.
De platte wereld is een eigenaardige plek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten