dinsdag 24 maart 2009

Een T-Ford voor de 21ste eeuw

Gisteren was ik bij de spectaculaire lancering van de Tata Nano, waar ik maandag voor de GPD al een stuk over schreef. Het is voor 1500 euro een hele basic auto, zij het ruimer en comfortabeler dan ik had verwacht.

Hoe dan ook zal het geringe aanbod in elk geval de komende twee jaar bij lange na niet kunnen voldoen aan de zo zorgvuldig gehypte vraag. Tata heeft productieproblemen nadat protesten tegen landonteigening in de ene staat de autobouwer dwongen de bijna voltooide fabriek te verplaatsen.

Dat zijn nu eenmaal de lasten van een democratie, verzuchtte een Indiase journalist naast me: in China was die fabriek er rücksichtslos neergezet. De aimabele grootindustrieel Ratan Tata zelf sprak op de persconferentie met een zekere lichtvoetige mismoedigheid over de problemen.

Op dezelfde massale persbijeenkomt vroeg een Britse journalist (kaalgeschoren, klein brilletje, een soort Giphart) van de Daily Telegraph hoeveel een fabrieksarbeider aan de lopende Nano-banden verdient. De Telegraph, inderdaad, die normaal gesproken luidruchtig de genoegens van globalisering verkondigt (zolang die geen Britse banen kost of extra immigratie oplevert).

De beleefde Tata overlegde even met zijn CFO. De zaal was ineens rumoerig. Rond de 150.000 roepi (2300 euro) per jaar, luidde het antwoord. De journalist had een triomfalistische grijns op zijn zelfvoldane tronie. Zie je wel.

Maar Tata zelf voegde daaraan toe dat zijn arbeiders hetzelfde verdienen in fabrieken waar veel duurdere modellen worden gemaakt. De suggestie dat de prijs alleen door uitbuiting zo laag kan zijn, is dus...kwaadaardig te noemen (een misschien wel revanchistische kwaadaardigheid, die ik wel vaker meen te bespeuren in de rechtse Britse media als het over de oude kolonie gaat).

Hoe dan ook, met 150.000 roepi per jaar kan dezelfde arbeider, met behulp van de financieringsplannen die Tata tegelijkertijd onthulde, zichzelf deze auto best permitteren (iets wat de naaistertjes van de Nike-fabrieken hier niet kunnen zeggen over hún produkt).
Al duurt het nog even, de Tata Nano wordt de T-ford van de 21ste eeuw.

1 opmerking:

  1. Dag Bas,

    Ben benieuwd naar de komende stukjes. Het is verdacht stil hier, en ook op Twitter!

    Groeten, en veel succes/plezier in India!

    BeantwoordenVerwijderen